Info Tips Kesihatan

Info Tips Kesihatan Diri Terkini

Sabtu, 17 Mac 2018

Sakit Lutut Kanan - Punca, Gejala dan Bagaimana Cara Merawatnya dengan Cepat

Sakit Lutut Kanan adalah sakit yang menyerang kawasan lutut kanan yang boleh menyebabkan masalah kesihatan yang lain. Kesakitan lutut kanan dapat dialami oleh anak-anak, Dewasa dan orang tua yang dapat terjadi karena berbagai kegiatan yang berbeda tanpa memperhatikan betapa beratnya aktivitas tersebut.
Sakit Lutut Kanan
Sakit Lutut Kanan

Sebab

1. disebabkan oleh kecederaan
Seseorang yang telah mengalami atau telah pulih daripada kecederaan perlanggaran, objek pukulan atau tumpul yang dipukul boleh menyebabkan keabnormalan tendon dan kerosakan.

2. Kerana penyakit yang disertakan
Seseorang yang pada mulanya tidak mempunyai Sakit Lutut Kanan tetapi mempunyai penyakit seperti penyakit reumatik, asid urik atau keseleo. Keadaan ini boleh menyebabkan kesakitan pada sendi kaki akan teruk dan sukar disembuhkan dengan cepat.

3.Adanya pendarahan di sendi
Kawasan sendi lutut yang cedera maka pendarahan kemudian muncul keradangan akan menyebabkan Sakit Lutut Kanan menjadi semakin menyakitkan dan bahkan menyebabkan lutut sulit diluruskan.

4. Terjejas
Kesakitan lutut kanan yang tidak dirawat dengan segera oleh cara perubatan atau tradisional boleh menyebabkan jangkitan arthritis di kawasan kulit termasuk pecah tendon dan tulang lutut.

5.Usia
Umur sangat mempengaruhi keadaan kalsium dalam sendi lutut. Lebih tua umur seseorang akan terdedah kepada kalsifikasi sendi, Mengalami peningkatan asid urik, Gout dan rematik yang dapat mencetuskan kemunculan Sakit Lutut Kanan.

Gejala

Kesakitan lutut kanan mempunyai gejala yang mudah dilihat, termasuk:


  • Kawasan lutut berubah warna menjadi kemerahan kepada bengkak dan timbul bengkak yang akan menyakiti jika disentuh.
  • Lutut terasa berat, Kaku, Tegang dan suklit dipindahkan termasuk apabila kaki akan diluruskan. Kesakitan di lutut boleh merebak ke arah belakang jika tidak segera di Obati.
  • Lutut kanan merasakan lebih hangat daripada lutut kiri dan bentuk lutut apabila diselaraskan akan kelihatan berbeza. Yang meradang akan kelihatan lebih besar.
  • Kekuatan otot lutut terasa lemah dan mudah mengalami kekejangan dan keletihan ketika pergerakan atau berjalan.
  • Lutut tiba-tiba menjadi menyakitkan di bawah tekanan berat apabila paha menyokong timbunan beban jisim timbunan buku atau objek lain yang memerlukan banyak tenaga pada kaki.
  • Mempunyai demam yang ringan dan teruk, keadaan ini mungkin berlaku untuk semua peringkat umur dengan proses penyembuhan yang berbeza bergantung pada seberapa cepat demam diatasi. ( Baca juga : Sakit Belakang Badan )


Faktor

Banyak faktor yang menyebabkan sakit di lutut kanan


  • Kesakitan lutut kanan boleh berlaku dengan mudah pada orang yang berumur diatas 60 tahun. Kerana diusia mudah dikalsumkan dan cenderung mencetuskan kemunculan Sakit Lutut Kanan.
  • Obesiti boleh membawa kepada obesiti yang jika dibiarkan tidak boleh menyebabkan akumulasi lemak yang boleh mengganggu otot lutut yang memberi tekanan pada bahagian lutut menyebabkan Sakit Lutut Kanan yang berpanjangan.
  • Adakah aktiviti sukan yang memerlukan tenaga dan gerakan seperti bola sepak, Tinju, Marathon, Bola Keranjang, badminton dan lain-lain. Pergerakan senaman yang berlebihan cenderung menyebabkan Sakit Lutut Kanan.
  • Mengalami kemalangan seperti jatuh, menabrak atau terkena objek keras menyebabkan sendi lutut cedera, Bengkak dan lebam pada bahagian dalam dan merosakkan tendon di kawasan sendi.


Penyelesaian Umum

Petua mudah mengenai bagaimana menangani sakit lutut sebelah kanan

• Elakkan lutut untuk mengelakkan tekanan yang menyebabkan kesakitan pada tisu sendi lutut dan berehat dari perkara yang berkaitan dengan beban berat seperti pergerakan berlebihan seperti bermain bola, badminton dan lain-lain.

• Kuatkan lutut dengan ais untuk merawat kesakitan lutut kanan kerana ia mengandungi bahan anti-radang yang agak aktif dan berguna untuk melegakan kesakitan. Kesan sejuk pada ais boleh meneutralkan kecederaan atau kerosakan tendon ringan untuk mempercepat proses penyembuhan.

• Mengehadkan pergerakan pergerakan yang berlebihan terutama pada orang tua yang mempunyai penyakit reumatik dan gout yang teruk untuk mengelakkan keletihan dan kelemahan otot bersama.

• Sekerap mungkin mengangkat kaki lebih tinggi daripada dada untuk memudahkan aliran darah dan mengurangkan kesakitan di kawasan lutut. Kaki boleh dipasang dengan kusyen atau dibesarkan dan kaki tunggal menyentuh dinding supaya Sakit Lutut Kanan dapat berkurang dengan cepat.

• Membiasakan diri untuk sentiasa menghulurkan sebelum dan selepas bersenam. Dan patut memilih sukan yang selamat dan tidak memerlukan banyak pergerakan semasa proses memulihkan sendi. Sukan yang boleh dilakukan adalah menunggang basikal santai atau santai untuk mengelakkan kesakitan lutut kanan yang semakin menyakitkan.

• Melaksanakan terapi fizikal yang konsisten termasuk untuk menguatkan otot abdomen dan tulang rawan bahagian lutut. Terapi fizikal boleh dilakukan untuk mencegah dan menyembuhkan kesakitan lutut kanan yang melalui yoga atau cara lain yang memerlukan arahan daripada ahli terapi berpengalaman mengenai masalah bersama.

• Mengambil ubat penahan sakit atas syor pakar perubatan ortopedik untuk mempercepat proses penyembuhan dan pemulihan dengan lebih cepat supaya kesakitan lutut kanan tidak merebak ke bahagian badan lain seperti pangkal paha.

Penyelesaian Tradisional

Petua mudah untuk mengatasi Sakit Lutut Kanan

• Kunyit
Menggunakan keberkesanan kunyit yang mempunyai bahan anti-radang dan mempercepatkan proses pengeringan dan penyembuhan luka atau kerengsaan. Kunyit boleh dicincang terlebih dahulu kemudian meremas air lalu campurkan dengan minyak sayur dan serbuk hitam lada. Kacau hingga rata untuk diaplikasikan ke kawasan lutut yang terkena sakit dan bengkak. Kunyit adalah salah satu ubat sakit nyeri lutut terbaik.

• Red Halia
Halia adalah rempah yang mempunyai banyak faedah, terutama halia merah kaya dengan bahan anti-oksidan dan keradangan yang dapat meringankan rasa sakit, Mengurangkan kesakitan dan meringankan pergerakan ketika kaki digunakan untuk berjalan-jalan santai. Paya jahe merah boleh dilekatkan atau dilekatkan ke bahagian kesakitan lutut kanan atau air boleh dimasak dan menambah madu dan air lemon untuk dimakan.

• Jus lemon
Lemon adalah sejenis buah yang mempunyai vitamin C atau asid sitrik yang tinggi dan bahan anti bakteria yang aktif dalam mengurangkan kesakitan lutut kanan. Satu lagi manfaat jus lemon adalah yang paling dahsyat mampu memusnahkan kristal asid urik yang mencetuskan kesakitan pada sendi.

• Cuka cider epal
Cuka cider epal boleh ditambah air masak dan dimakan setiap hari dua kali sehingga kesakitan lutut kanan hilang. Cuka cider epal mempunyai kesan pengalkilan untuk melegakan kesakitan dan menghancurkan racun toksik atau ke sendi tisu termasuk lutut.

• Pukul Parem
Parem shake dibuat daripada bahan herba berkualiti tinggi tanpa sebarang bahan kimia yang dapat menyembuhkan Sakit Tumit Kaki Kanan atau Sakit Lutut Kanan jika sakit di lutut kanan. Beef Parem dibuat dari temu lawak, temu giring dan lain-lain yang kaya dengan manfaat kesihatan untuk sendi. Sapukan sebatang goncang secukup rasa dengan melakukan urut perlahan-lahan sehingga anda merasakan kehangatan yang dapat mengurangkan kesakitan pada sendi.
 
Back To Top