Info Tips Kesihatan

Info Tips Kesihatan Diri Terkini

Sabtu, 17 Mac 2018

Tanda Sakit Jantung - Ketahui 7 Ciri Gejala Tanda tanda Awal Sakit Jantung

Tanda Sakit Jantung - Manusia boleh hidup dengan satu buah ginjal sahaja, tetapi tidak ada manusia yang dapat hidup tanpa hati. Organ yang terletak di dalam dada adalah salah satu bahagian yang paling penting dalam badan. Saiz penumbuk, jantung berfungsi untuk mengepam dan menyebarkan darah yang mengandung oksigen ke seluruh tubuh.
Tanda Sakit Jantung
Tanda Sakit Jantung

Sebagai salah satu organ yang paling penting, ia sepatutnya mengekalkan kesihatan jantung. Untuk itu, anda perlu waspada terhadap sebarang tanda yang menunjukkan Tanda Sakit Jantung. Mari mengetahui tujuh gejala awal sakit jantung di bawah:

1. Sakit kepala
Tanda Sakit Jantung pertama adalah sakit kepala. Kemunculan sakit kepala ketika terkena sinar matahari dapat menunjukkan seseorang mengalami masalah kesehatan dengan hatinya. Kesan ini secara amnya mengakibatkan denyutan jantung lebih perlahan atau lebih cepat. Wanita juga harus waspada terhadap migrain, menurut satu kajian yang diterbitkan oleh Akademi Neurologi Amerika, sakit kepala pada penderita penyakit jantung mungkin disebabkan oleh peredaran darah yang tidak mencukupi.

2. Sakit Dada
Selain sakit kepala, Tanda Sakit Jantung biasanya dirasakan oleh pengidapnya iaitu sakit dada. Kesan kesakitan dada adalah sesak nafas yang diikuti dengan berpeluh, loya, dan degupan jantung berdebar lebih cepat daripada biasanya. Kesakitan dada timbul kerana penyumbatan arteri yang mengakibatkan darah tidak dapat mengalir dengan lancar ke seluruh tubuh.

3. Kekurangan jantung
Jika anda mempunyai degupan jantung yang tidak teratur, ini harus berhati-hati kerana ia boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan. Sentuhan jantung yang tidak teratur biasanya berlaku kerana penebalan otot dalam injap jantung. Ini menyebabkan penyempitan injap menyebabkan kebocoran.

4. Rasa Mudah Lelah
Tubuh lebih mudah terkena letih daripada biasa, tetapi anda mungkin tidak melakukan apa-apa aktiviti fizikal yang begitu berat. Perasaan keletihan juga merupakan salah satu daripada Tanda Sakit Jantung yang perlu diberi perhatian.

5. Bengkak
Gejala awal penyakit jantung juga menyebabkan bengkak di beberapa bahagian badan seperti perut. Ini adalah kerana penurunan fungsi jantung yang mempengaruhi proses pelupusan cecair dari buah pinggang. Oleh itu, pembengkakan itu muncul.

6. Mual
Bengkak perut menyebabkan orang secara automatik kehilangan selera makan dan merasakan loya yang berlebihan. Tidak hairanlah, orang yang menghidap penyakit jantung biasanya mengalami hal ini pada mulanya.

7. Kebimbangan yang berlebihan
Ramai yang percaya, Tanda Sakit Jantung berkait rapat dengan kebimbangan yang berlebihan. Akibatnya, mereka yang mengalami serangan akan lebih sering mengalami ketegangan, ketakutan, atau kebimbangan tentang kehilangan nyawa mereka. Ini dikaitkan dengan kecemasan dalam psikologi dan tekanan pada seseorang yang menyebabkan lebih banyak serangan.


Bantuan Pertama Dalam Serangan Jantung
Selepas mengiktiraf gejala awal penyakit jantung di atas, perkara seterusnya untuk mengetahui tentang penyakit ini adalah bantuan pertama apabila serangan jantung berlaku. Jangan panik, ikut cara berikut:

1. Duduklah selesa seperti yang anda rasa. Elakkan berbaring, kerana ia mungkin mengganggu cara nafas anda.

2. Sebanyak mungkin tidak minum terlalu banyak air. Dalam sesetengah kes, air minuman sebenarnya akan menjadikan orang dengan serangan jantung lebih sesak.

3. Segera hubungi ambulans untuk bantuan perubatan lanjut.

Tiada siapa yang tahu bila penyakit itu datang. Tetapi apa-apa penyakit, termasuk penyakit jantung, boleh selalu dijangkakan seawal mungkin. Bercakap mengenai masalah jantung anda dengan pakar.
Oleh itu, sekilas artikel tentang Tanda tanda Sakit Jantung yang saya boleh sampaikan, mungkin bermanfaat kepada anda.
 
Back To Top